Frâna de motor este frâna care micșorează viteza de deplasare a autovehiculului cu ajutorul motorului, fără să acționăm sistemul de frânare mecanic. Această frâna de motor se face atunci când retrogradăm treptele de viteză…adică din treapta a 4-a, schimbăm în treapta a 3-a, dintr-a 3-a în a 2-a …s.a.m.d
Chiar dacă este indicat să folosim frâna de motor, nu mulți șoferi apelează la ea. Nu este utilizată de multă lume deoarece chiar dacă pare simplu de utilizat, nu este chiar așa cum pare. Dacă nu este folosită corect poate provoca daune destul de costisitoare motorului. Spre exemplu nu trebuie sub nici o formă schimbată treapta de viteză din treapta 5-a în treapta a 2-a , sau din treapta a 4-a în treapta a 2-a deoarece dacă viteza de rulare este mare vor apărea defecțiuni la motor foarte costisitoare, spargerea pinioanelor, spargerea axului cu came…etc. Frâna de motor se folosește când poți aproxima viteza și când poți simți mașina. Trecerea într-o treaptă inferioară trebuie să se facă lin fără ca mașina să fie bruscată.
Frâna de motor se folosește când vrem să reducem viteza de deplasare, pe serpentine, la coborâri, dar și pe timp de iarnă când sistemul de frânare mecanic este aproape inutil. Eu apelez la frâna de motor de fiecare dată când traseul îmi permite, iar iarna o folosesc aproape tot timpul.
Folosind frâna de motor evităm suprasolicitarea discurilor și a plăcuțelor de frână, de asemenea prin utilizarea frânei de motor reducem și consumul de combustibil.
Trebuie să precizez că frâna de motor poate fi folosită atât la vehiculele cu transmisie manuală cât și la cele cu transmisie automată.
Voi apelați la frâna de motor sau preferați să folosești sistemul de frânare mecanic? Ați provocat vreodată daune autovehiculului prin folosirea incorectă a frânei de motor?
Frana de motor este și când apeși frana, fără a apasa și ambreiajul.
Poți fi in viteza a 4-a, cu 80 km/h să apeși frana și când mașina ajunge la 20km/h să bagi intr-a doua fara a strica mașina, cu conditia ca atunci cand ajungi la 36km/h sa apesi si ambreiajul.
Reperele de viteza pot diferi putin de la o cutie de viteze, la alta
Nu știu ce să zic, când folosești frâna de motor nu folosești și sistemul de frânare mecanic.
Iarna, pentru a incetini treptat viteza de de plasare si a nu derapa. Daca ai dubii asupra a ceea ce insea,mna frana de motor intreaba un instructor sau un batran care a condis Dacia 1310.